Szaman Restoration – Poradnik jak skutecznie leczyć.

Nie będę się tu rozpisywał ekstremalnie, robił wyliczeń oraz przeliczników odnośnie mp5/haste/sp itp itp itp.. W tym celu polecam stronkę gdzie na bieżąco można śledzic zmiany i dyskusje w tym temacie elitistjerks.com. Ja postaram się zająć tym czego nie ma na tamtej stronie, czyli jak dobrze leczyć.

Słowniczek
cd – [cooldown] – Czas po jakim czar dopiero może być ponownie użyty np 6sekund.
gcd – [global cooldown] – Globalny cooldown, czyli czas po jakim można rzucać kolejne czary bazowo jest to 1,5 sek, lekko zmniejszane przez Haste rating.

Zarys Szamana
Kiedyś spotkałem się z ciekawym opisem szamana w leczeniu „cieżki karabin maszynowy”. I idealnie to pasuje do tej klasy. Posiadamy chyba najpotężniejszą siłę ogniowa w leczeniu, ale kosztem naszej mobilności. Posiadamy tylko jeden „slaby” czar leczący możliwy do rzucenia w czasie biegania.. Niemniej posiada on znaczy cd (cooldown) co uniemożliwia mu jego częste używanie. Odpowiednio ubrany szaman jest w stanie przebić siłą leczenia palladyna, i druida na raidzie, lecz tylko wtedy gdy stoi w miejscu i nie musi uciekać przed zagrożeniem. Ponadto bez zmiany sprzętu jesteśmy w stanie leczyć raid albo tanka, co jest dużym plusem gdyż w sytuacji awaryjnej możemy zastąpić innego healera który poległ na polu walki (niemniej są pewne staty, które lepiej troszkę inaczej rozłożyć jeżeli docelowo mamy się zająć raid albo tank healem). Dużą wadą szamana jak każdego szybkostrzelnego działka jest amunicja. Bardzo dobrze leczący szaman może zjechać swój zasób many w 50 sekund walki..

+ siła leczenia
+ leczenie disseasow, possionow, curse jednym czarem + totem na własną grupę raidową
+ pasywne leczenie tanka (rzuć czar i idź zaparzyć herbatę)
+ leczenie raidu
+ leczenie tanka
+ reinkarnacja – możliwość samodzielnego wskrzeszania siś nawet w czasie walki
+ buf z leczenia -10% otrzymywanych obrażeń
+ interrupt (przerywanie czarów – jako healer nie mamy hit ratingu ale mimo to nieraz ratowało raid)
+ hex (polimorfia niemniej ale trzeba troszkę zadać dmg w mobka nim zejdzie + tylko humanoid/beast)
+ czar regeneracji 25% many dla grupy/party
+ duza gama różnych bufow z totemów
+ armor większy niż dps w plate (mobki zadają o ponad 50% mniej dmg fizycznego – czasem takim mobkiem można zwiększyć sobie regeneracje many)

- zerowa mobilność podczas leczenia
- silne skalowanie możliwości szamana od sprzętu, w początkowym sprzęcie jest słabszy niż inne klasy.. ale w miarę jego ulepszeń gwałtownie rośnie.
- możliwość natychmiastowego wypalenia many
- totemy działają w obszarze 30 yardow i troszkę kosztują
- niektóre totemy działają tylko na własną grupę raidową

Leczenie

Szaman opiera się głownie na czarach „castable” – czyli rzucamy ileś sekund czar i wtedy „uderzamy” leczeniem w cel. Dlatego szaman jest zmuszony do stania w miejscu. Oto opis skilli:

Lesser Healing Wave [LHW] – małe leczenie, bazowo czarujemy je 1,5 sekundy i stanowi mniej więcej polowe Healing Wave, jest tez tańszy od głównego czaru. Posiada on 3 ważne cechy:
- Szaman na etapie ICC czaruje go ok 1.10 sekundy albo i mniej
- Jeżeli mamy załadowany talent Tidal Waves ma +25% szansy na krytyczne leczenie
- Z glifem jest o 20% silniejszy na celu który posiada na sobie nasz Earth Shield
Minusem czaru jest to iż ma tylko 60% szansy na załadowanie many z Water Shield przy krytyku, ale mimo to jest to najbardziej wydajny manowo czar do leczenia tanka i pojedynczych celów raidu!

Healing Wave [HW] – duże leczenie pojedynczego celu 2 sekundy czarowania (2,5 bez talentów). Jest to bardzo silne leczenie lecz kosztuje sporo many. Z aktywnym Tidal Waves ma -30% czasu czarowania, co pozwala go rzucać co ok 1,35 sekundy zależnie od sprzętu. Czar ten ma 100% szans na to iż załaduje manę przy krytyku z Water shield. Czar ten potrafi przy dobrze użytych skilach zadać ponad 60tys leczenia w trzy sekundy. Co daje wynik 20k HPS.. Warto go używać gdy drugi Tank Healer jest zmuszony do przestania czarowania i ucieczki przed zagrożeniem. Niemniej trzeba bacznie pilnować many.

Chain Heal [CH] - Leczenie łańcuchowe, inteligentne leczenie które myśli za nas. Leczy do 4 celów, lecz każdy skok na kolejny cel jest słabszy. Czar ten sam wybiera jako kolejny cel ludzi z najmniejsza ilością życia co stanowi jego duży atut. Trzeba jednak uważać gdyż 2,5 sek czas castowania bazowego może być zgubny. Nieraz zdarzały mi się sytuacje iż rzucałem go na kogoś kto miał za mało życia.. i umarł nim go podleczyłem, co za tym idzie 3 inne osoby tez nie dostały leczenia i ktoś jeszcze często padał nim zdążyłem go podciągnac. Dlatego ważne jest aby rzucać go na kogoś kto na pewno przeżyje i w jego pobliżu są inne osoby. Czar ma ograniczony zasięg skoku co tez stanowi jego wadę. Nie nadaje się na walkach gdzie wszyscy muszą stać ok 10 yardow od siebie. Tam gdzie nie ma zagrożenia AoE od bosa tam można śmialo stać blisko szamana, zapewniając swoje bezpieczeństwo i bardzo duża wydajność leczenia/many dla szamana. Czar tenśswietny jest do podtrzymywania 2 tanków oraz melee dps pod bosem. Każdy krytyk z chaina na celu tak jak inne czary leczące daje bufa -10% otrzymanych obrażeń. Głównie dla tego czaru szaman zbiera absurdalne ilości Haste Rating. Ważne jest to iż CH także aktywuje talent Tidial Waves na dwa najbliższe nasze czary leczące (HW i LHW).

Riptide - Nasz jedyny instant i HoT. Jest bardzo słabym czarem, najsłabiej wzmacnianym przez spellpower. Niemniej jest on tak samo ważny co Chain Heal.. dlaczego?

Riptide daje następujące bonusy:
- Aktywuje Tidal Waves dla 2 kolejnych skili leczących [-30% czasu czarowania HW, +25%crit dla LHW)
- CH rzucony na kogoś kto ma riptide konsumuje jego HoT i dodaje +25% siły leczenia CH
- Delikatne leczenie siebie albo kogoś kto nie wymaga za dużo uwagi albo lekko dostał

Tak wiec staramy się trzymać ten czar zawsze użyty gdyż najczęściej używamy CH i LHW gdzie z LHW daje bardzo ładną wydajność many..

Earth Shield – Rzuć i zapomnij, tak często wygląda na instancjach. Jest to tarcza z niewielkim wewnętrznym cd. Trafienie celu posiadającego ta tarcze leczy go. Dzięki temu na wielu heroikach tank nawet nie jest przeze mnie leczony gdyż wystarczy raz na 2-3min dać tarcze na tanka, zależnie od jego sprzętu. Ponadto z glifem tarcza ta daje +20% do siły LHW co stanowi klucz do leczenia tanka + dodatkowe leczenie z samej tarczy. Trzeba pamiętać ze musi upłynąć parę sekund nim kolejne uderzenie aktywuje leczenie z tarczy.

Więcej materiałów dla Szamana wkrótce. Poradnik przygotował Sulatal.


O Rhon

Był sobie kiedyś wojownik, mag, niecny i podstępny rzezimieszek - pogardzony przez społeczeństwo znalazł własny sposób na świat, na wielką przygodę, życie zgodne tylko z jego zasadami "żyć aby przetrwać". Zabijać wszystko co się rusza - takie motto towarzyszy Rhonowi od narodzin. W zimowe dni znajdziesz mnie na wyżynach Molten Core, zaś w letnie ciepłe wieczory na Abyssal Maw. Daj znać jak będziesz w pobliżu :)